Kilronan, Aran Islands

Igår den 19 juni på eftermiddagen hade vi kommit i ett läge där allt stämmer för en bra angöring till Kilronan på Aran Islands, Irland. Efter en del funderande kring tidvatten och strömmar runt öarna liksom vindriktning och vågor ser vi ett bra läge för at gå igenom ett av sunden mellan öarna, runda udden för att få sjölä, ta ner seglen och för maskin gå in till hamnen. Det blev en fascinerande segling i plattläns på 10-14 ms in mot Aran Islands samt riktigt disigt och kyligt väder. Vågorna som Nerthus surfade utför hade vuxit till 4-5 m och gav oss extra skjuts in i sundet. Vi hade surfar på 14 knop vilket nog kan anses bra för 30 ton båt. Vi byttes av vid rodret för att inte fresta på autopiloten för mycket då aktern lyftes och pressades åt endera sidan. Vi ville heller inte få en ofrivillig gipp. Allt gick utmärkt och den motström som vi ville hinna före hade inte startat vilket innebar att den ingående sjön inte reste sig ytterligare, som den annars gör då den möter ström på några knop. Det var alltså med stor glädje vi gick genom det breda sundet, rundade ön och kom snart in i stilla vatten, även om vinden fortfarande var stark.
Efter att ha tagit ner spirbommen och stora förseglet seglade vi en bit för revad stor och fock tills vi var framme vid den gröna bojen som markerade farleden in till hamnen och vår tänkta ankring. Väl framme ser vi fyra andra yachts som ligger vid moorings/bojar så vi letar i diset och hittar en till oss också. Väl framme vid bojen ser vi att den inte har någon tross eller rep som vi kan plocka upp. Vi måste med andra ord komma ner till bojen, som bara når ngn dm ovanför vattenytan, för att få dit vårt eget förtöjningsgods. Jag vid rodret och Adde i fören funderar på hur vi ska lösa situationen, kanske backa upp mot bojen och via vår plattform nå ringen på bojen. Adde löste det hela genom att klättra ner på vår avbärarlist/hammarband och med ena handed uppe på relingen och med den andra föra repet genom ringen och åter ombord. Nu hade vi säkrat oss i den hårde vinden och kunde lugnt jobba vidare med förtöjningen, dubbla förtöjningar förstås. Framme kl 17.00 (16.00 UTC), härligt och high five! Åtta dygn och 1232 Nm.
Efter en öl i sittbrunnen och en stor portion pasta slocknade vi tidigt och vaknade inte förrän sent på förmiddagen i dag den 20 juni. Långsam morgon där vi plockade iordning samt fick jollen i vattnet. Vi behövde pumpa jollen eftersom den tappat spänsten i det kalla klimatet. Stor skillnad mot tropiska värme och sommar på Irland, ca 15 gr i skuggan.
Nästa blogginlägg får beskriva ön och Kilronan.

bilder nedan….
Per-Erling o Adde

Vy över Horta då vi lämnar Azorerna

Så här ser det ut på på skärmen då vi har fartyg i närheten. Vi är den runda symbolen.

Bild med mobilen. Teleobjektiv hade varit bra:-)

Nu har vi kommit mer norrut och solen har försvunnit. Påväg nerför en lång fin våg.

Mot Irland i god fart.

2 Kommentarer
  1. Ingegerd Fahlström
    Ingegerd Fahlström says:

Välkommen in i det nordliga klimatet. När ni når Östersjön kommer ni kanske åter att nå medelhavsvärme. Idag har det för första gången på en och en helv månad regnat och temperaturen sjunkit. Det är härligt midsommarväder på gång. Ingen vet om sill och nubbe skall avnjutas inne eller ute men en sak vet man tjock ylletröja och varma byxor och strumpor på: ) Med önskan om en trevlig midsommar från den östra sidan av Gotland/ Bengt och Ingegerd

Svara
    • Per-Erling
      Per-Erling says:

Hej vänner!
      hoppas ni får ni glad midsommar i Ljugarn. vi gör vårt bästa för att hitta midsommarstämning på Aran Islands dä begreppet är okänt. Jag har bakat en sockerkaka som under dagen ska förvandlas till gräddtårta. Återkommer, kanske på bloggen, med bildresultat.
      Hör på radion att färjetrafiken strular så fort ni reser ifrån sysslan som hamnkapten med fru!
      Ses snart i medelhavsvarmt klimat.

Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!