Lite allt möjligt

I dag den 27 juni vår tid lämnade vi fantastiska Fatu Hiva. Det märks att ön inte har en någon flygplats utan ön är beroende av havet som transportled. I den lilla byn står mindre aluminiumbåtar, med en 20-hästars utombordare, parkerade på tomten intill de enkla husen. Husen som ofta består av ett tak med luftiga och nästan helt öppna väggar. Det finns en slingrande väg över bergen till grannbyn för den som händelsevis har en bil. Varför krångla sig upp i bergen när vattnet bär raka vägen till målet. För tio år sedan hade alla kanoter, utriggare, men nu gäller aluminiumbåtarna.

För två dagar sedan vandrade tevellgänget upp till vattenfallet och utkiksplatsen högst upp på bergstoppen intill vår vik. Två båtar ytterligare hade ankrat i viken och deras besättningar hade samma planer för dagen. Tillsammans med det franska och belgiska besättningarna vandrade alla tillsammans ner för berget. Under samtalets gång kom vårt tappade ankare upp och nu visade det sig att den franska båten hade en proffsdykare ombord som hade plockat upp ett ankare i någon hamn tidigare under deras segling. Det var ett Fortress, ett ankare jag suktat efter sedan tidigare. Går att plocka isär och är tillverkat av tåligt aluminium. Perfekt för ankring t ex sand och dy. Vi fick köpa det för lite drygt halva nypriset. Nu är ett problem löst, problemet att inte ha ett reservankare samt ett som kan användas då vi behöver både för och akterankare i trånga vikar eller hamnar.

Två frågor som plågat mig är nu lösta. Utombordaren som tidigare hamnade under vatten fungerar samt att vi nu har ankare nr två ombord!

I dag satte vi väckarklockorna på 06.00 för att komma iväg mot Tahuata i tid för att kunna ankra i dagsljus. Dagens distans ca 48 Nm. Fin segling i SO vind ca 7 ms. Halvvägs tonar molnen upp sig och vi kunde förvänta oss regn och ökande vindar, vilket var precis vad som skedde. Bara att rulla in på försegling under squallen för att sedan rulla ut igen och segla vidare i sol och fina vindar. Rundade norra udden för att en bit ner på västsidan ankra i en fin vik. Lite längre sträcka att runda norr udden men vi slapp vindlä utmed västkusten bakom de höga bergen. Ankaret låg på sandbotten efter en justering av plats då ankarkättingen hade lagt sig runt en större korall, vilket inte är bra. Efter flytt några meter var ankaret kontrollerat av våra dykande ungdomar som snabbt var i vattnet efter seglingen. Vi ligger på 10 meters djup med gott om plats till land och de tre andra yachterna som redan låg i viken.

Så här står det om ön och vår vik i ”piloten” Charlie’s Charts of Polynesia:
”TAHUATA. This island is south of Hiva Oa across the 4 km width Canal du Bordelais. Here, as is normal in narrow passages between high islands, the wind and sea are usually more intense. A 2-3 knot westerly current is typical in this passage unless there have been several days of westerly winds. The center of the island is a 457 meter mountain chain, radiating out in steep ridges and valleys to the coast. It is well worth sailing around the island to to see the southern coastline with is rugged and has spectacular scenery. The principal villages of Vaitahu and Hapatoni are on the west coast. The population of this island is about 600.”

Vår vik Baie Hanamoenoa:
”This is the most popular anchorage on Tahuata. It is 3,2 km NNW of Baie Vaitahu and is the third sandy bay visible after coming corner of Atuona. Anchorage may be taken in the middle of the bay in 5 fathoms (9 meter), good holding sand. The clear water provides excellent diving and shelling although the beach has many nonos. Eric Hiscock rated this as one of the three most beautiful anchorages in Polynesia.”

Vi stannar här under morgondagen för att dyk, paddla SUP, kanske windsurfa eller bara vara på sandstranden under palmerna. Blir sannolikt en tidig morgon dagen därpå för att ta oss till Nuku Hiva där vi måste bunkra mat och diesel samt kanske hittar bra wifi innan vi seglar de 450 Nm till Tuamotus och nya spännande öar.

// PE

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *