Mot Isla Perlas

Som ni säkert läst på bloggen via inlägg från besättningen har allt gått bra med slussning mm då vi genomförde vår passage genom Panamakanalen. Jag tyckte jag kände historiens vingslag då vi låg i en sluss där allt var från 1913 förutom hydrauliken som numer öppnar de enorma portarna.

Fram till helt nyligen, jag tyckte att vår advisor sa 2008, var det originalmaskineriet som knarrande och gnisslande öppnade portarna till nästa nivå. Portarna med sina nitar samt betongen är från tiden då allt byggdes. Under lång tid var Panamakanalen världens största bygge i betong. Två år försenade planerar man nu öppna den nya kanalen som är bredare och djupare vilket tillåter större fartyg att passera.

Tyvärr har de uteblivna regnen medfört att kanalbolaget snart kommer att införa restriktioner vad avser fartygens djupgående redan innan den nya kanalen invigs. Förstå vilket dilemma att begränsa trafiken. Ska bli intressant att följa hur det går. Våra advisors var inte helt övertygande om att det blir invigning i mitten av juni som nu är planerat.

Under tre dagar har vi förberett seglingen ut till Galapagos och sedan vidare mot Polynesien. Inköp av diverse prylar till Nerthus, allt från små kabelskor till drevolja till utombordaren. Mat för nästan två månader, även om vi hoppas på färskvaror på Galapagos och de första öarna i Polynesien. Tyvärr har vår Inverter, den pryl som gör om 12 volt till 220 volt, gått sönder. Tråkigt då kameror o datorer laddas via 220. Ingen panik eftersom vi kan göra 220 med vår generator. Här har det varit stört omöjligt att hitta en Inverter för 220 eftersom man kör med 110 volt överallt. Tror vi får sätta hoppet till franska delen av Polynesien.

I dag har vi kollat hela riggen och vår nya besättningsmedlem Peter Kruse anmälde sig för färden upp i masten. Det visade sig att han är alpinist, vilket passar fint. Därtill har vi bytt olja och filter på huvudmaskinen samt generatorn. Skönt att ge sig ut på ett ”långben” med fräscha maskiner. Vi har även pumpat ut bottensatsen i den stora dieseltanken för försäkrat oss om att det inte finns smuts eller vatten där. Allt såg fint ut.

Planen är att i morgon, den 2 april, gå till Balboa YC för att fylla upp med diesel innan vi styr ut på Stilla Havet. Första etappen blir kort, ca 40 Nm, till Las Perlas som är en grupp öar som är vad de heter. Där stannar vi några dagar för att skrubba botten ren från ev beväxning samt invänta att väderfönstret öppnar sig för de ca 1000 Nm till Galapagos. Under en tid och ytterligare några dagar har det varit stillvind eller västliga vindar vilket inte är så bra som ni förstår. Nu säger den samlade expertisen att allt vänder till det bästa framåt måndag. Vi får väl se.

I dag är första dagen då Amanda och Adde inte är med ombord. Det har verkligen varit trevligt att ha dem ombord under sex månader. De har med full kraft lärt sig Nerthus och blev snabbt en viktig kugge i maskineriet ombord. Nu väntar nya äventyr och även om vi saknar dem så hoppas vi att tiden framöver blir innehållsrik och spännande för dem bägge.

I morgon den 2 april bär det alltså av mot Galapagos. Vi blir sex st i besättningen, jag och Maria, Tomas, Carl samt två helt nya i gänget, Micke Agaton och Peter Kruse. De två sistnämnda samt Maria reser tillbaka till Sverige från Galapagos i slutet av april då Tomas, Carl och jag seglar vidare på egen hand.

Från Galapagos till nästa stopp är det 2700 Nm, vilka vi hoppas knåpa ihop på lite drygt tre veckor. Alla vi talar med nämner El Ninjo och den påverkan det får eller kan tänkas få för den här regionen och vattnen vi nu seglar ut på. En farhåga är att det kommer att blåsa för lite, vilket det gjort några veckor, en annan att kommer att blåsa mycket eller från fel håll. Vi får följa väderprognoserna noga och planera vår rutt därefter. Förhoppningsvis kommer det mer vind från rätt håll 🙂

Per-Erling

4 Kommentarer
  1. Birthe
    Birthe says:

    Jag följer era äventyr med stor spänning, lycka till! och jag skulle önska att jag kunde
    återuppleva Galapagos fantastiska flora och fauna! Mycket bilder tack!!
    Kram

    Svara
  2. Jan
    Jan says:

    Vilken spännande del av er resa ni nu ska påbörja. Hoppas att vindarna är på er sida. Snart får vi glädjen att träffa Adde och Amanda igen. Det ska bli så roligt och så spännande att få höra mer om deras äventyr och tiden ombord på Nerthus.//Jan
    PS. Er fantastiskt trevliga son Rasmus kommer över på middag till oss ikväll?

    Svara
  3. Karol Zyto
    Karol Zyto says:

    Hej P-E, Maria och alla ni som är ombord!
    Har inte skrivit till er på länge. Tittar in på Er blogg då o då. Man har då lätt att försvinna med tankar till Nerthus, naturen och äventyr. Jag tänker ofta ”varför följde jag inte med?”
    ..men det är inte för sent. Vi (Anna o jag) få planera ngt då Maria dyker upp i fosterlandet. Vi kanske ses på Nerthus så småningom. Hela jag längtar efter sommaren och sol. Stockholm är grå och fortfarande kall. Fotbollsäsongen har börjat. Det är om inget annat ett tecken på våren. Njut och lev!

    Svara
  4. Martin
    Martin says:

    Direkt när chefselektrikern kliver av så pajar invertern. Merde, som fransosen sa. Hoppas det ordnar sig och att färden går vidare på ett bra sätt även utan sällskapet av vännerna som jag hoppas vi jämtlandsbor snart får återse.

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar till Martin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *