Snart dags för transit

Här kommer en skildrar av inseglingen till Colón och den första tiden här i Shelter Bay.

Ganska sent på dagen den 22 mars bestämde vi oss för segla den sista biten in till Colon och Panamakanalen. De 18 Nm från Linton Bay in till Colon blev fartfyllda med en öppen slör och spirad genua. Vi låg i 8-9 knop och såg ljusen från alla ankarliggare utanför piren i väntan på passage genom kanalen. Tippar att det var ca 20 fartyg som vi snirklade oss förbi innan Amanda med säker hand och i mörker styrde Nerthus för segel in genom pirhålet i åtta knop. Alltid spännande med nya platser men också viktigt att vara uppmärksam och försiktig. Vi hade inte riktigt fulla segel utan hade rullat in den spirade genuan till ca 30 % för att öka manöverförmågan. Innanför den långa piren som skyddar bukten vid Colón och början av kanalen låg ytterligare handelsfartyg för ankar.

Vi gick in genom öppningen i mitten av piren.

Vi gick in genom öppningen i mitten av piren. Se röda streckade linjen som är vår insegling. Vi ligger nu i bildens övre vänstra hörnet. 

Jag ropade på Harbour master via VHF för att få instruktioner utan svar trots upprepade försök. Hade skrivit mail till marinan i Shelter Bay tidigare och där var vi välkomna. Ropade upp marinan i stället och fick omedelbart svar. ”Since you arrive after dark, please anchor at the Flats” , vilket ligger ytterligare 3 Nm in i bukten för att ankra i ett på kortet utmärkt område som heter Flats. Vi var sedan välkomna till marinan på morgonen dagen efter. Halvvägs in och efter några handelsfartyg som också ankrat vände vi upp mot vinden och tog ner seglen för att sedan korsa farleden och slutligen ankra . Utöver Nerthus var det en stor utsjöbogserare och en trålare som vi skymtade i nattmörkret. Det blåste fortfarande ca 10 ms och vi la ut ca 40 meter kätting då djupet var 8 m. Efter några timmar gick ankarlarmet eftersom vi sakta hade draggat 20 meter. Gott om plats akter om oss men vi gjorde gemensam sak och ankrade om, den här gången med 60 meter kätting ute. Klockan 03.30 kunde vi åter krypa ner i kojerna igen för ytterligare några timmars sömn innan vi skulle motorisera de tre Nm till Shelter Bay Marina. Innan vi avgick mot marinan ropade jag upp hamnkapetenen, Signal station, och fick direktiv att korsa farleden vid de gula bojarna och efter det blå containerfartyget som var på väg mot första slussen. Vi uppmärksammade ytterligare ett stort fartyg som med hjälp av bogserbåtar lotsade in till containerhamnen intill vår ankarplats.
Allt gick fint och vi välkomnades in till Shelter Bay då jag ropade upp dem för att få instruktioner kring inloppet genom mangroveområdet. -Håll ordentligt si och så och efter en stor motoryacht tar ni skarp styrbord. Er plats blir C23 och med akterförtöjning, fendrar på SB sida mot flytbommen. Allt gick bra och kl 09.30 var vi väl förtöjda och vänligt och proffsig mottagna.

Shelter Bay Marina. Nerthus borta vid masterna.

Shelter Bay Marina. Nerthus borta vid masterna.

Shelter Bay Marina har övertagit en amerikansk militärbas. Runt på området syns gott om övergivna byggnader och andra spår av basen. Marinan är verkligen skyddad och det finns en fin huvudbyggnad med restaurang, pool, duschar, internet och luftkonditionera lounge för oss gäster.
Vi hade bestämt oss för att ta hjälp av en agent för att ordna alla formaliteter kring kanalpassagen. Nerthus skall registreras och mätas mm för att vi ska kunna passa in i puzzlet. Olika myndigheter ska ha information och betalt. Totalt summeras avgifterna till nästan 20 000 kr.
I dag är det den 27 mars och vi är sex i besättningen efter att Carl o Micke anslöt i går efter en lång resa från Sverige. Det krävs fem ombord, en per tross och en rorsman/captain. Kanalbolaget har också en pilot/adviser med på passagen. Enligt agenten Eric ska vi få trossar och fendrar på morgonen den 28 mars för att sedan påbörja processen att slussa. Enligt föreskrifterna ska varje yacht ha fyra 30 meter långa trossar, 2,5 cm tjocka/diameter, för att kunna förtöja i slussarna med dess höga sidor. Finns tre varianter för vår del. Ensam centrerad mitt i slussen, hopkopplad med fler yachter eller långsides på en bogserbåt. Vi får se i morgon hur det blir. Ska under alla omständigheter bli riktigt roligt. Hela vår transit kommer att ta två dygn inklusive ankring nattetid uppe i insjön. Kommer vi att få se några krokodiler?

Det gröna är fartyg i rörelse alt för ankar. Nerthus blå triangel/pil

Det gröna är fartyg i rörelse alt för ankar. Nerthus blå triangel/pil

Det finns en hemsida med webbkameror som bevakar slussarna. www.pancanal.com eller www.krooz-cams.com Gå in där och kanske ni hittar röda Nerthus bland alla andra båtar o fartyg. Masten är fortfarande röd även om den är ordentligt solblekt nu.
Vi återkommer så fort vi fått mer exakt tid för slussning. Håll utkik här eller på våra Facebooksidor.
Per-Erling

En nybyggd och bredare sluss/kanal. Invigning i juni.

En nybyggd och bredare sluss/kanal. Invigning i juni.

Från tiden då det var en amerikansk bas här.

Från tiden då det var en amerikansk bas här.

Apspaning i gryningen. Vita prickarna är Amanda o Adde.

Apspaning i gryningen. Vita prickarna är Amanda o Adde.

ICA? No, Panama.

ICA? No, Panama.

Microbrytare till tryckvakten i sötvattenpumpen. Söker efter en ny....

Microbrytare till tryckvakten i sötvattenpumpen. Söker efter en ny….

Kuna Yanakvinna som tillverkat en Mola.

Kuna Yanakvinna som tillverkat en Mola.

 

7 Kommentarer
  1. Rasmus
    Rasmus says:

    Häftigt! Ska hålla koll på webbkamerorna. Jag och Louise redan passerat genom Panamakanalen…med hjälp av en film på YouTube! Hoppas allt går bra, ut med alla ”puttisar” ni har ?

    Svara
  2. Birthe
    Birthe says:

    Kul att läsa om alla förberedelser etc, verkar vara mycket mera att ta hänsyn till nu än 1977, då Alma passerade.
    Kom-ihåg att vi såg några krokodiler på vägen… Och att det spöregnade ..Watch out.
    Kram

    Svara
  3. Torbjörn Fält
    Torbjörn Fält says:

    Så kul att följa er! Via youtube har jag också passerat kanalen nu, alltid något. Lycka till!

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *