Bloggpremiär för Tomas

Dover , onsdag 5/8 Hej Vår längtan till Shetlandsöarna och Hebriderna fick tyvärr ge vika för vädrets makter. Till havs lär man sig snabbt att ”gilla läget”. Ingen idé att kämpa mot vädrets makter om det finns vettiga alternativ. Vårt alternativ blev istället Engelska kanalen där vi nu ligger i ett soligt Dover nedanför de kritvita stupen och kan se Calais som en svag skuggton vid en disig horisont. Instängda bakom rejäla slussportar som håller oss flytande när den omgivande havsnivån stiger och sjunker med 7m från flod till ebb. Ingen av oss ombord är särskilt erfaren av navigering i tidvatten och seglingen hit bjöd på en intensiv kurs – för att inte säga kalldusch. Efter en smakstart med fin bris och fullt segelställ i öppen vind fick vi efterhand börja minska på seglen inför nattpassen. Som brukligt denna blåsiga sommar. Vid midnatt hade vi minskat till ca 30% och hade ändå en god framfart ca med mellan 5-7 knop enligt loggen. Men vår GPS navigator (som visar faktisk fart över grund) visade att vi stormade fram i drygt 10 knop! Som i en rutschkana surfade vi alltså fram på en tidvattensvåg mellan ett inferno av vindkraftverksparker och lysbojar för trafikseparering, handelsfartyg och färjor på kors och tvärs mellan england och europa och mitt i allt skymtade skuggan av ett gigantiskt hangarfartyg – till all lycka på ordentligt avstånd. Sex timmar senare vände förstås tidvattenströmmen – tillika fartlyckan.Till slut hade vi både vind, sjö och ström emot oss. De imponerande vita klipporna vid Dover hägrade vid horisonten men trots stöd av motor tycktes vi inte komma många meter närmre. Men trägen vinner, här är vi nu som sagt, trygga bakom lås och bom. Med marken gungande under fötterna har vi nu vandrat längs de imponerande vita stupen – The White Cliffs of Dover – och upp till den medeltida slottsborgen som vakar över det alltmer avlägsna Europa. En frodig grönska klänger längs kalkstupen ner mot hamnen och påminner oss om att vi närmat oss en ny klimatzon. Kanske kan vi börja lätta på underställen framöver. ?/Tomas

1 svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *