Framme i Sydafrika

I går denn 31 oktober ropade vi upp port controll i Richards Bay. Klockan var ca 09.30 och vi hade seglat för bara focken i den friska undanvinden. Eftersom en kraftig ström sätter från nord till syd utmed kusten gick vi in norr om Richards Bay för att inte riskera tryckas förbi hamninloppet om strömmen blev för stark. Allt gick fint och väl framme blev vi varse att det låg 20-30 stora fraktfartyg utanför hamnen i väntan på att komma in för att lasta framför allt kol. Via VHF fick vi order om att avvakta ca 3 Nm utanför pirarna. Efter ungefär 45 minuter ropades vi upp och ombads att sakta gå in mot hamnen men vid sidan av stora leden. Allt gick fint och vi samsades med ett stort fartyg som också var ett mudderverk.

Medan vi avvaktade utanför pirarna blev vi uppropade på radion av en svensk röst. Lite förvånad svarade jag och det visade vara Ulf Westin på Visby Tankers fartyg Palanca Sidney som hade lastat kol och styrde nu mot Venezuela innanför Trinidad i södra Västindien som nästa hamn. Ulf var själv seglare och tyckte det var kul att morsa på sina landsmän.. Tänk, Visbybåten Nerthus möter Visby Tankers fartyg på havet utanför Sydafrikas ostkust.

Nu ligger vi i hamnområdet Tuzi Gazi tillsammans med några andra långseglare. Den stora kommersiella hamnen samt samhället är byggt sedan 60-talet och fram till i dag. Ser ut att vara ett välmående samhälle vad vi sett hittills. Ska bli spännande att göra utflykter till andra delar av landet. Nerthus kommer att segla utmed kusten och göra flera stopp under vägen till Cape Town, dit vi planerar anlända 1 december. Just den tid då Volvo Ocean Race har sitt stopp där, med import race mm.

Här några bilder från senaste tiden.

Engelska båten Sofia Rys ligger utanpå Nerthus i Reunion

Bild från datorn med sjökort och fartygsmöten. AIS ger bra information. Nerthus är den runda o röda symbolen och har ett fartyg om styrbord..

Ett av alla möten den senaste tiden.

Ett till.

Ströminformation. Det snurrar där ute!

Per-Erling

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *