Motorproblem

Blogg 28 maj
Vågor från alla håll och svag vind är en jobbig kombination. I går söndag var en sådan dag och vi skulle ha gått för maskin för att spara segel, som annars slår när Nerthus pendladar och rullar fram i det böljande landskapet.

Maskinen började helt plötsligt gå ojämnt så jag kollade att vi hade nog med diesel i dagtanken som visade sig vara mer än halvfull. Vad kunde det då vara, bränsletillförsel, elfel eller något mekaniskt som till exempel bränslepumpen som har en automatisk varvtalsregulator.

Nu började felsökningen med att vi kollade det första av två bränslefilter som sitter mellan tanken och maskinen för att ta reda på om det fanns vatten separerat i glaskoppen under ett filter. In med överkroppen i maskinrummet för att tömma bottensatsen bara för att konstatera att dieseln var hur klar och fin som helst och inget vatten. Då bytte vi det stora filtret på maskinen och startade. Samma sak nu, maskinen går men varvtalet går helt okontrollerat upp och ned medan vi försöker utröna om det är reglaget och vajern som kanske lever ett eget liv, men nej. Lyckligtvis hade sjön lagt sig och vi seglade bekvämt i 4-5 knop.

Just som mörkret föll tornade frontmoln upp sig akter om oss och vi kunde se hur det blixtrade allt mer intensivt samtidigt som mullret tilltog. Vi minskade segel för att vara beredda på kraftiga vindbyar. Snart hade vi ett regn och åskväder över oss. Efter några timmar var ovädret förbi utan att vi drabbats av några problem. Under natten seglade vi vidare i den nu svaga vinden för att påföljande morgon på nytt försöka åtgärda problemet med maskinen.

En sak till fanns att göra, byta ett filter som sitter framför vattenavskiljaren där vi tidigare noterade den klara fina dieseln. Just att det inte fanns vatten eller smuts i dieseln lurade mig. Efter att Adde bytt även det filtret gick åter maskinen som en klocka. Gissa om oron släppte kring att det kunde vara något mer krångligt som måste fixas på Azorerna som ligger 600 nm bort.

29 maj
Så kom den nordostliga vinden som sedan fortsatte vrida över ost till nu ostsydost. Vi slog och gick söderut för att möte vinden som ska fortsätta vrida över syd till SSW. Nu på eftermiddagen den 29 maj har vi återigen slagit till SB halsar för att förhoppningsvis, efter att ha gått en båge norrut, sträcka till Horta på Azorerna, 435 Nm bort. Fin segling på kryssbog i lång dyning och bekväma vindvågor. Vi gör 5-6 knop i 5-6 ms. Det har kommit kalluft efter frontpassagen och vi har börjat klä på oss långbyxor och tröja/jacka. Lite kallt om tassarna också.

Pos:37 00N 037 38W

//PE

5 Kommentarer
  1. Helen
    Helen says:

    Bra gjort att hitta felet under de omständigheterna. Välkomna till Europa om inte alltför länge och hoppas att ni får en vacker insegling. Azorerna lär vara vackert!

    Svara
  2. Martin
    Martin says:

    Klart ni lagADDE felet. Gött jobbat. Hoppas ni har det bra!! Vi är i Kroatien och bränner oss i solskenet.

    Svara
  3. Svenn
    Svenn says:

    Hej Per-Erling! Jag ved inte så mycke om diecelfilterne i Nerthus nu, da Nerthus har fåt ny motor seden jag seglede henne, men der var en handpump på vægen i verkstedet hvor man kan pumpe vatten och smus op fron bunden af hoved tanken i kølen.
    I har ungefære samme vejr som vi hatte da vi seglede øst øver på Atlanten mod Azorerna, Azorerna er vældig smukke på denne årstid, och Peters bar er et must for seglerne som pasere Azorerna. der findes et bild af Nerthue på kajen, malet af min besætningen

    Svara
  4. Jan
    Jan says:

    Förstår att det varit en del vedermödor men så glad att ni delar med er över bloggen! Kommer säkert att kännas bra när ni angör Horta, kanske redan idag?//Jan

    Svara
    • Per-Erling
      Per-Erling says:

      Hej
      Roligt att du följer oss via bloggen. Allt har gått fint och vi hittade ett bra spår över till Horta, utan att träffas av lågtryckets hårda vindar. Roligt och trevligt att ha med Adde, han är ju dessutom erfaren sedan förra svängen.

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar till Svenn Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *